måndag 12 november 2007

Sanera gamla skulder genom KO

Här kommer en hel del bra tips och information till er som dras med gamla skulder som ligger hos något inkassoföretag.

Jag har många år dragits med skulder som jag nu för 1 år sedan började ta tag i på allvar. Det har känts omöjligt för mej att få en vettig översikt över mina skulder av några orsaker som jag nu ska nämna. Inkassobolag säljs och byter namn. Det händer inte bara en gång utan kan hända fler gånger, ex på inkassoföretag som gjort detta är AK (allmänna inkassobyrån). Ärendenummer på din skuld kan bytas med hänvisning till ett refnummer som i bästa fall stämmer. I många av mina fall så har ärendenummer bytts och min skuld har näst intill inte gått att få fram. När jag kända att måttet var rågat fick jag rådet att kontakta KO. Sagt och gjort och jag måste säga att man fick upp ögonen på vissa saker. Någonstan glömmer man att skulden är min och inte inkassobolagets, vilket verkar ha glömts av vissa bolag. Du äger din skuld och inkassobolaget har till uppgift att inkassera skulden. För att kunna inkassera en skuld behövs ett fordringsunderlag där det ska framkomma kostnader, ev utslag från KF om det gått så långt. Fordringsunderlaget måste finnas kvar, det är inkassobolagets skydighet att begära det från fordringsägaren om jag begär detta!

Problemet för mej på en del av mina skulder är att fordringsunderlaget inte gått att få fram. Det är väl i och för sig inget problem för då föreslår jag att skulden stryks och det brukar i regel inkassoföretaget göra automatiskt. En del bolag påstår att man inte kan komma 10 år senare och begära fordringsunderlag, eftersom dom inte har några sådana. Men hallååååå, vart går då mina pengar ifall jag nu skulle bli rik och kunna betala in 5000 på en skuld. Stannar det då hos inkassobolaget? Jag har varit i kontakt med en del fordringsägare där jag haft skulden ex i 15 år. Dom har inte kvar fordringsunderlaget och känner inte till ärendet många gånger, men inkassobolaget fortsätter att kräva in pengar. Fan dom måste ju göra sig storkovan på människor som inte har koll.

Just nu sitter jag hos KO och skriver efter fordringsunderlag för glatta livet. Det måste man göra för att kunna få en total översikt, dels för en eventuell skuldsanering men även om du ska göra upp en budget för framtiden. Konsumtion kommer inte på prio 1 när du söker skuldsanering, däremot går bankfordringar och krediter i första hand. Så det är bra att ta tag i skulderna som har med konsumtion att göra, och speciellt dom som är äldst. Kolla preskibtionstiden! Studieskulder typ CSN har preskibsionstid.

Detta kommer för mej att ta en tid att reda ut men det känns bra att äntligen ha tagit tag i det. Jag hopppas att jag kan få till stånd en skuldsanering, det skulle inte bli något annorlunda i min ekonomi, för jag lever verkligen på exsistensminimun redan sen många år tillbaka. Jag funderar på att söka in som finansminister till nästa val *S*

Inga kommentarer: